Arbejde

Work/life balance – sådan gør du

pp12

Mange forbinder deres arbejde og hele deres identitet med hinanden. Og særligt i nyere tid er der kommet øget fokus på, hvad vi vil med vores liv, hvilken karriere vi vil skabe, og hvad vi gerne vil opnå arbejdsmæssigt. Det er selvfølgelig rigtig godt, at vi er blevet mere bevidste om os selv og prioriterer vores ønsker højt. Men det skaber også et unødvendigt højt pres for at præstere, imponere og ligge i front. 

Med tiden er der derfor også kommet øget fokus på work/life balance – altså at der skal være en balance imellem dit arbejde og dit privatliv, så hele livet ikke bliver spenderet på kontoret. Men hvordan gør man? 

Venner

Sunde og interessante fritidsinteresser

Hvis ikke du allerede har det, så find en sund og aktiv fritidsinteresse, som du nyder at bruge tid på – og som du forbrænder noget energi af ved. Det kan være så simpelt som et medlemskab i det lokale fitnesscenter eller at skyde til måls med luftgevær. Så længe det er noget, som du synes er sjovt, og som du rent faktisk gerne vil afsted til. Det gør det nemmere at lade arbejde være arbejde og komme afsted, når du har fri.

Sociale relationer

Venner og familie er alfa og omega – uanset hvor travlt du har. Der er intet i verden, som føles bedre end at hygge med de mennesker, du holder af, og som kan få dig ned i gear. Sørg derfor for at lave et par aftaler om ugen, hvor du dedikerer din aften til enten venner eller familie, så du ikke risikerer at komme til at sidde og arbejde hele aftenen. 

På den måde undgår du også at få dårlig samvittighed over ikke at få arbejdet, fordi du slipper tankerne om dit arbejde, når du hygger dig med vennerne.

Afslapning

Afslapning

Selvom sociale relationer er vigtigt, og selvom sunde og aktive fritidsinteresser kan være det, der giver dig energi til de lange dage, så er det (mindst) lige så vigtigt at stemple ud, koble fra og slappe helt af i sit eget selskab ind imellem.

Giv dig selv noget tid, hvor du slet ikke tænker på andet end dig selv, hvad du har lyst til, og hvad du har brug for lige her og nu. Hvis man er stresset, kan det være virkelig skræmmende at prioritere alenetid med sine tanker, men det er sundt at komme ind bagved og mærke efter. Hvad end du er til at meditere, dyrke noget yoga eller læse en bog, så tæller det alt sammen i afslapningsregnskabet. Du kan også sætte en god film på eller gå lange ture med podcasts i ørerne. 

Afsæt minimum én aften om ugen til dig selv – det vil gøre en kæmpestor forskel for dig.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *